A korai thriller közege a gengszterfilmmel szemben hangsúlyozottan nem a hivatásosok, a profi bűnözők és bűnüldözők világa; a detektívfilmtől, a whodunittól pedig az különbözteti meg, hogy – habár valamiféle nyomozás általában megjelenik benne – a hangsúly soha nem a rejtély, a rejtvény megoldásán, hanem a feszültségkeltésen, a borzongatáson van. Ezt jelzi, hogy gyakran már kész alaphelyzetbe érkezünk, értelemszerűen ismerjük hát a gyilkos(ok) kilétét. A kötélben (Alfred Hitchcock, 1948) például már az első jelenetben megfojtanak egy fiatalembert volt iskolatársai, a későbbiekben a feszültséget az adja: sikerül-e a holttestet – melyet egy ládába tettek – rejtve tartaniuk az általuk adott partin résztvevő vendégek előtt. Hitchcock egyik korai remekében, a Zsarolásban (1929), szintén szemtanúi vagyunk annak, amint Alice megöli a vele erőszakoskodó festőt, ami miatt zsarolni kezdik. Az első igazi Hitchcock-filmben, A titokzatos lakóban (1926) az elején ugyan még nem tudjuk, ki a szőke nőket sorra megfojtó sorozatgyilkos, a nyomozás folyamatának azonban nem vagyunk tanúi, számunkra a férfiba beleszerető (szőke) lány szempontjából fontos: a gyanúsan viselkedő bérlő-e a Megtorló.
- Thriller jelentése magyarul
- Thriller - Szómagyarító
- A giallo műfaji kérdései | Apertúra
Thriller jelentése magyarul
Az 1990 - es évek második felében számos kábeles filmben szerepelt, ezek közül a legjelentősebb az Ír Köztársasági Hadsereg drámája, az Informátor és a Made Men című akcióthriller. Boom is a 2003 Indian black comedy thriller film released on 19 September 2003. A Boom egy 2003. évi indiai fekete vígjáték - thriller, amelyet 2003. szeptember 19 - én adtak ki. Frees provided the voice - over for the trailer to the 1971 Clint Eastwood thriller, Play Misty for Me. Frees biztosította az 1971 - es Clint Eastwood thriller, a Play Misty for Me előzetesének szinkronhangját. In 2016, Shroff reteamed with Nadiadwala and Sabbir Khan in the action thriller Baaghi, about a pair of rebellious lovers set against the backdrop of a martial arts school. 2016 - ban Shroff Nadiadwalával és Sabbir Khannal újra a Baaghi című akció thrillerben szólt, egy lázadó szerelmespárról, amely egy harcművészeti iskola hátterében játszódott. Left Behind is a 2000 Canadian - American religious science fiction thriller film directed by Vic Sarin and starring Kirk Cameron, Brad Johnson, Gordon Currie, and Clarence Gilyard.
A harmincas években kifejlődő thriller útját Alfred Hitchcock jelölte ki. Néhány kismestertől eltekintve a következő két évtizedben (sokak szerint azután is) szinte a műfaj egyedüli királya volt. Ars poeticája: hogy meg ne alvadjon ereinkben a vér, a borzongást mesterségesen kell előidéznünk, s erre a film a legalkalmasabb médium. Borzongás A legtöbb műfaji elnevezéssel ellentétben, a thriller nem arra utal, amiről a film szól, hanem inkább a nézőre gyakorolt hatását jelzi. Ezt legpontosabban maga a műfaj megteremtője, Alfred Hitchcock fogalmazta meg. Szerinte ugyanis az embernek, természetéből eredően, szüksége van felkavaró élményekre, borzongásra, és ezt a jó film segítségével úgy élhetjük át, hogy közben tudat alatti biztonságérzetünk megmarad. Ezt Hitchcock, írásaiban, a félelem örömének nevezte. "A félelem olyan, – állítja a mester – amit szívesen átélünk, ha tudjuk, hogy nincs mitől tartanunk. Az emberek szívesen mártogatják lábujjukat a félelem jeges vizébe, hogy ízelítőt kapjanak.
Ebből a szempontból a giallo a pszichothriller olyan alakváltozata, alműfaja lesz, amelyben előtérbe kerül a nyomozásra épülő krimiszál, és amelyben megfigyelhetőek bizonyos horror-narratívák hatásai is. Ez önmagában azonban nem elegendő: a giallo hatásmechanizmusát is figyelembe kell vennünk a definiáláshoz. A giallo ugyanis három egymásnak ellentmondó működéselvvel bíró műfaj hatását mutatja. Adott a krimiszál, amely a nézői információhiányra, a meglepetésre, az információ visszatartására épít; adott a thrillertől örökölt suspense-dramaturgia, amely a krimivel ellentétben a nézői többletinformáción alapszik, és ezáltal váltja ki a nézőben a kellemes borzongás érzetét; végezetül pedig adott a horror félelemkeltése, a néző belekényszerítése a passzív áldozati pozícióba, mely a gyilkossági jelenetek suspense-hatást felülíró szerkezetében nyilvánul meg. Így a giallo egy (látszólag paradox) működéselv alapján is leírható, amelyben a suspense-dramaturgia privilégiuma helyett sokkal heterogénebb a kiváltott hatás.
Thriller - Szómagyarító
Király Jenő A film szimbolikája című művében az előbbi felvetés igazsága mellett érvel, azaz a pszichothrillert és a horrort a szereplők életét vagy a társadalmi rendet fenyegető erők eredete alapján választja el, szemben például Andrew Tudorral vagy Torben Grodallal. A slasher műfaji elhelyezéséről szóló fejezetben a következőképpen érvel:
A klasszikus horror közönsége a Hammer-horror hanyatlása idején kettéhasad: az ízlés és igény egyrészt »reality horrorra« irányul, ami nem más, mint slasherré radikalizálódott thriller, másrészt, ha az igény fantasztikus marad, az egyre jobban infantilizálódó fantasy elégíti ki. A slashert gyakran a horror elméletében tárgyalják »reality horrorként«, így azonban a műfaj képe határozatlanná válik, elveszti körvonalait és tartalmi mélységét. A horror a szóbeliség műfajaira megy vissza, a mondák, a slasher a bűnügyi krónika, a tudósítás, a vérszomjas bulvársajtó szelleméből táplálkozik. [45]
Lássuk, mennyiben sérti a giallót a fantasztikum megjelenése, amennyiben "reality horrorként" tekintünk a műfajra!
Mivel ezen dolgozat nem a giallo irodalmi besorolását célozza, forduljunk inkább a filmi giallo kérdései felé. Ebben a filmi értelemben Camerini 1934-es, vagy Argento 2009-es Giallo című alkotása nem giallo, noha mindkettő a bűnügyi kategóriához tartozik. [10] Az Olaszországon kívül giallóként tételezett filmek a kor olyan olasz műfajcsoportjaihoz hasonlóan, mint az italowestern, vagy a poliziottesco, egy sikerre vitt hollywoodi zsáner (kicsit leegyszerűsítve: a Hitchcock által csiszolt pszichothriller) színesebb, intenzívebb és kegyetlenebb olasz variációjaként jelentek meg. Ennek a műfajnak talán legfontosabb képviselője Dario Argento, akinek első rendezése, A kristálytollú madár (L'uccello dalle piume di cristallo, 1970) indította el a zsáner konjunktúráját. A giallók ugyan kriminarratívát követtek, de az alkotókat a rejtély kifejtése helyett sokkal inkább az erőszak és a szexualitás részletes bemutatása érdekelte; ez a filmek fekete bőrkesztyűs elkövetőt szerepeltető és rettentő precizitással felépített gyilkosság-szekvenciáiban érhető leginkább tetten.
- Megjött apuci 2 teljes film magyarul
- A giallo műfaji kérdései | Apertúra
- A napfogyatkozás 1962 2019
- Upc mobil telefonszám
- Szocio-thriller szó jelentése a WikiSzótár.hu szótárban
- Szandál divat 2019
- Még a NÚSZ sem mindig tudja, hogy van-e autópályamatricánk - Autónavigátor.hu
- Füstcső 120/200 szűkítő /2mm acél - mbterm-kandallok.hu
- BLACK Fagyálló Mérő, Refraktométer - 27101 | Blackszerszam.hu
- A thriller műfajtörténete 3/1. (A kezdetektől 1955-ig)
A giallo műfaji kérdései | Apertúra
Mintha csak a giallo a thriller olasz verziója lenne, mely a helyiek ízlésének megfelelő alműfajokkal bír. [30]
A giallo kapcsolata azonban a thrillerrel is ellentmondásossá válik: nem a suspense lesz a legfőbb kiváltott hatás, még ha jelen is van a filmekben. Ennek csak egyik oka, hogy a whodunit-szál arra épít, hogy a lényegi információkat az utolsó pillanatig visszatartsa. Ennél is fontosabb, hogy a giallók központi szerephez jutó gyilkossági jeleneteiben a sokkhatás és a félelemkeltés érvényesül. Suspense, sokk és horror-hatás a giallóban
A giallóban a nyomozási szálat rendre roppant műgonddal felépített gyilkossági jelenetek szakítják meg. Ezen jelenetekben – amennyiben már láttunk giallót, azaz rendelkezünk műfaji ismeretekkel a filmek megtekintésekor – nézőként tudjuk, hogy a carrolli értelemben nemkívánatos vagy erkölcsileg helytelen végkifejlet fog bekövetkezni, tehát az arctalan rém le fogja mészárolni a kiszemelt áldozatot. A nézői elvárásoknak itt ez a megoldás fog megfelelni.
Célom, hogy a néző pezsdítő, egészséges szellemi izgalmat éljen át. A civilizáció annyira véd és oltalmaz bennünket, hogy a tapasztalat szintjén, első kézből, már nem jutunk elegendő borzongáshoz. Éppen ezért, hogy el ne tunyuljunk teljesen, hogy meg ne alvadjon ereinkben a vér, a borzongást mesterségesen kell előidéznünk, s erre a film a legalkalmasabb médium. A férfi, aki túl sokat tudott, a 39 lépcsőfok és a Titkos ügynök jelszava az volt: minél több velőig ható borzongás, annál jobb! " – "Hunyd le a szemed és láss! " Stage, 1936. július). Alfred Hitchcock: A férfi, aki túl sokat tudott (1934) Az angol 'thriller' szó jelentése: izgalmat, borzongást keltő. Irodalmi művekre (színdarabokra és regényekre) a film megszületése előtt is használták, Hitchcock pedig már 1936-ban azt állította egy írásában ("Miért a thriller? " Picturegoer, 1936. január 18. ): a horrorfilm természetellenes izgalma helyett a jövő a "borzongató, de nem borzasztó" thrilleré. Lévén a bűnügyi film nagyformájába tartozó műfaj, a bűn-tematika természetesen megjelenik benne, de műfaji rokonaitól több minden is megkülönbözteti.
[19] Bizonyos hollywoodi műfajok azonban – mint a vígjáték, a horror vagy a thriller – már elnevezésükben a nézőkre kifejtett kívánt hatásra utalnak. A kiváltott hatás vizsgálata viszont csak nagyon kevés teoretikus tanulmányban jelenik meg tényezőként, holott a fenti három műfaj, vagy a melodráma vizsgálatakor egészen bizonyosan célravezető lehet ez a szempont. Torben Grodal a kevés kivételhez tartozik: A fikció műfajtipológiája című tanulmányában [20] az aktív és passzív szereplőkkel való nézői kognitív és érzelmi azonosulás, illetve az egyes műfajtípusok prototipikus érzelmi hatásai alapján sorolja be a fikció műfajait. [21]
Charles Derry szerint amennyiben a tematika alapján kíséreljük meg a thriller műfajának definícióját, legegyszerűbben jellemző hőstípusa alapján választhatjuk le a bűnügyi rokonműfajokról. A thriller ugyanis a fő bűnügyi kategóriákkal szemben (mint a gengszterfilm és a krimi) vagy az életveszélyes (emberi) erők által veszélyeztetett ártatlan áldozatra, vagy az üldözött bűnözőre helyezi a hangsúlyt.